Kabil kompleksinin ne olduğuna geçmeden Habil ve Kabil meselesini incelemekte fayda var.
Habil ve Kabil Hz. Adem’in iki oğluydu. Kabil aynı anneden doğan kız kardeşi ile evlenmek istedi, ancak Habil bunun dinen uygun olmadığını söyledi ve itiraz etti. Başka anneden doğan biri ile evlenmeliydi. Kabil ise bu uyarıyı dikkate almadı ve kendisini haklı gördü.
Bunun üzerine Habil, kimin doğru hareket ettiğinin anlaşılması için kardeşine, Allah’a birer kurban adamayı teklif etti. O dönemde kurban insanların elindeki mallar ile yapılıyordu. Kurban olarak belirlenen mal bir dağ başına konur ve bir müddet sonra kontrol edilirdi. Eğer konulan mal gökten inen bir ateş ile yanarak ortadan kalktı ise Allah tarafından kabul edildiği anlaşılırdı.
Habil’in koyun sürüleri vardı. İçlerinden en iyi olan koçu kurban olarak seçti. Kabil ise tarım ile uğraşıyordu. O da zayıf bir buğday demetini kurban olarak seçti.
Habil ve Kabil mallarını dağ başına koyduktan bir müddet sonra kontrol etmeye gittiler ve Habil’in kurbanının kabul edildiğini gördüler. Bunun üzerine Kabil öfkelendi ve Habil’i öldürdü. Bu tarihte ilk cinayet ve hatta ilk kardeş cinayeti olarak geçmektedir.
Kuran-ı Kerim’de bu konu hakkındaki ayetler:
“Onlara, Âdem’in iki oğlunun haberini gerçek olarak anlat: Hani birer kurban takdim etmişlerdi de birisinden kabul edilmiş, diğerinden ise, kabul edilmemişti. (Kurbanı kabul edilmeyen kardeş, kıskançlık yüzünden): ‘Andolsun, seni öldüreceğim!’ dedi. Diğeri de: ‘Allah ancak takvâ sâhiplerinden kabul eder.’ dedi (ve ekledi)” (Mâide, 27)
“Andolsun ki sen, öldürmek için bana elini uzatsan (bile) ben sana, öldürmek için el uzatacak değilim. Ben âlemlerin Rabbi olan Allah’tan korkarım.” (Mâide, 28)
“Ben (şu kötü fiilinden dolayı) istiyorum ki, sen, hem benim günahımı, hem de kendi günahını yüklenip ateşe atılacaklardan olasın; zâlimlerin cezâsı işte budur!” (Mâide, 29)
“Nihâyet nefsi onu (Kâbil’i), kardeşini öldürmeye sevketti ve onu öldürdü; bu yüzden de kaybedenlerden oldu.” (Mâide, 30)
“Derken Allah, kardeşinin cesedini nasıl gömeceğini ona göstermek için yeri eşeleyen bir karga gönderdi. (Kâtil kardeş): Yazıklar olsun bana! Şu karga kadar da olamadım mı ki, kardeşimin cesedini gömeyim!. dedi ve ettiğine yananlardan oldu.” (Mâide, 31)
Kabil Kompleksi (Cain Complex)
Kabil kompleksi psikiyatride kardeşler arasındaki kıskançlıktan dolayı oluşan nefreti ifade eder. Genelde büyük kardeşim küçük kardeşe duyduğu bir nefrettir. Bu nefret kardeşler arasında yıkıcı rekabete neden olur. Genellikle bir ebeveyn figüründen algılanan kayırmacılıktan kaynaklanır.
0 Yorum