İlginç Gerçekler – Isaac Newton

3 dk

36

1. Sir Isaac Newton erken doğmuştu ve hayatta kalma şansı çok azdı.

2. 4 Ocak 1643’te doğdu, aynı yıl Galileo öldü .

3. Çiftçi olan babası, Newton doğmadan üç ay önce öldü. Annesi yeniden evlendikten sonra büyükannesi tarafından büyütüldü. Babasının adı da Isaac Newton’du.

4. Newton üvey babasından nefret etti ve evini yakmakla tehdit etti.

5. Tarih, okul yıllarının başında çok iyi bir öğrenci olmadığını söyler. Faturalarını ödemek için hizmetçi olarak çalışmak zorunda kaldı. Fikir ve düşüncelerinin bir günlüğünü tutmayı sevdi.

6. Okul çağında şiir ve edebiyattan hoşlanmıyordu ve teknoloji ve mekanikten etkilenmişti.

7. Newton üniversite not defterlerinde kendisi hakkında şöyle yazmıştı: “Pazar gecesi turta yapmak… kız kardeşimi yumruklamak… Babamı ve Annem Smith’i evdeyken yakmak.”

8. Newton’un annesi bir çiftçi olmasını istedi, ancak Newton çiftçiliği sevmedi.

9. Cambridge’in ilk matematik profesörü olan Isaac Brown Newton’un matematiğe olan ilgisinin temel kaynağıdır.

10. Newton, çalışmaları için aldığı kitaplardan matematiği anlayamıyordu. 1665 ve ertesi yıl boyunca Newton’un okulu Cambridge, Kara Veba nedeniyle kapatıldı. Bu süre zarfında Newton ışık, taş ve gök cisimlerinin hareket özellikleri üzerine çok başarılı çalışmalar yaptı. Ve bu yasalar onun tarafından formüle edildikten sonra Cambridge’den Yüksek Lisans derecesini aldı. Bir yıl sonra 27 yaşında Cambridge Üniversitesi’nde matematik profesörü oldu.

11. Newton ışığın kırınımı, evrensel çekim, merkezkaç kuvveti, merkezcil kuvvet ve hareket halindeki cisimlerin etkileri ve özellikleri üzerinde çalıştı .

12. Newton eleştiriyi sevmedi ve onu eleştirenlere ömür boyu düşmanca hisler besledi.

13. Newton, diğer bilim adamları tarafından eleştirilirken, 1679’da yalnızlık ve tamamen tecrit yaşamına başladı ve hayatının sonraki 6 yılı boyunca bu durumda kaldı.

14. Newton tüm kariyeri boyunca adeta gizli bir yaşam sürdü.

15. Bu süre zarfında annesi ölüm yatağındaydı. Ve Newton yaşamın doğasını düşünmeye başladı. Yaşamın doğasıyla ilgili bu fikirlerin, hala çok fazla fiziksel bilimi yöneten en önemli denklemler olan yer çekimi teorilerinden ilham aldığı düşünülüyor.

16. 1684’te Newton, bir diğer bilim adamı ve filozof Gottfried Leibniz tarafından adeta şoka uğratıldı. Leibniz’in yayınladığı matematik ile ilgili bir makale, doğanın gizemini  matematiksel ifadeler yardımıyla çözmeye çalışıyordu. Newton, neredeyse 20 yıl önce aynı işi yaptığını ve Alman filozofunun çalışmalarını kopyalayıp çaldığını açıkladı.

17. Principia Mathematica 1687 yılında Newton tarafından yayınlandı. Bu kitap neredeyse Newton’un 20 yıllık detaylı çalışmasını meyvesiydi. Derlemesi dahi 2 yıl sürmüştü. Bu kitap evrensel yer çekimi kavramını ve teorilerini, üç hareket yasasını ve onun hesap teorisini içeriyordu. Bu kitap itibarını artırdı ve bugün milyonlarca bilim insanı için bir bilgi ve ilham kaynağı oldu.

18. Newton iki kez sinir krizi geçirdi. Bu, arkadaşlarının ona karşı komplo kurmasından şüphelendiğinde oldu. South Sea Company 20.000 £ yatırım yaptı ve yatırımı battı. Bu paranın bugünkü değeri 3 milyon doların üzerindedir.

19. Başına düşen elma sonucu yer çekimini bulduğuna dair somut bir kanıt yoktur.

20. Newton çok dindar bir adamdı ve doğa kitabını merakından çok tutkuyla inceledi. Dünyanın her şeyi açıklayacak tek bir sistemini keşfetmek için bu konuları incelemek istedi. İlginçtir, Newton yaşamı boyunca dini görüşlerini çok sık paylaşmadı, sadece onlar hakkında yazdı.

21. Newton, 17.yüzyılda İngiltere’yi finansal krizlerden kurtarmada önemli bir rol oynamıştır. O zaman, İngiltere para biriminin neredeyse %10’u sahte idi. Bir suçlu veritabanı tuttu ve onları yargılanmasını sağladı. Daha sonra 1700 yılında Darphane Başkanı olarak atandı ve bu göreve hayatı boyunca devam etti.

22. Newton iktidara ve itibara takıntılıydı. İngiltere Parlamentosu üyesiydi.

23. Newton kendisini Kraliyet Cemiyeti tarafından yayınlanan bir raporla hesabı icat eden adam olarak ilan etti. Onur için yarışan diğer adam Leibniz’di. Her iki bilim adamı da matematik çalışmaları üzerindeki önceliği tartıştılar .

24. 31 Mart 1727’de (84 yaşında) Newton öldü ve Westminster Manastırı’na gömüldü .

25. Hiç evlenmemişti.

25. Dünyadaki en değerli diş Newton’a aittir. Dişi 1816’da yaklaşık 3600 dolara bir açık artırmada satıldı.

26. Newton aynı zamanda çağımızın dikkate değer bir fizikçisi ve bilim adamı olan Albert Einstein için bir ilham kaynağıydı .

27. Isaac Newton, Asperger Sendromu geçirmiş olabilir. Bilim adamları dergilerini ve biyografisini kapsamlı bir şekilde inceleyerek Asperger semptomlarının Newton’da mevcut olduğu sonucuna vardılar.

28. Öğrenciler Newton’un derslerine zayıf bir şekilde katıldı, ancak yine de dersleri verdi.

Beğendiniz mi? Arkadaşlarınızla Paylaşın!

36